Artikel 
Editie 2002, nr. 1

Henk Thierry

Een belangrijke drijfveer van organisaties om systemen van resultaatafhankelijke beloning in te voeren is marktconformiteit en niet zozeer effecten of gewenste uitkomsten. Bij variabel belonen kan vanuit drie invalshoeken gekeken en gewerkt worden. De expectancytheorie gaat uit van een waarneembaar verband tussen resultaat en beloning. Denk hierbij aan het Unilever-beloningssysteem. De reflectietheorie biedt daarentegen inzicht in de relatieve positie van medewerkers en leidinggevenden. Wanneer vanuit deze invalshoek gewerkt wordt, zijn beloningsverschillen goed uit te leggen. De agencytheorie heeft betrekking op de relatie tussen een principaal en een agent, waartussen een wederzijdse afhankelijkheidsrelatie bestaat. Het gevolg van deze theorie is dat hoe minder zekerheid er bestaat over de handelswijzen van de agent, hoe eerder een prestatiebeloning ingevoerd wordt.

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.