Artikel
Editie 2002, nr. 4

Gerrit Hartkamp & Eric van der Linden

Op het gebied van HRM biedt ICT grote toegevoegde waarde. HRM bestaat echter uit veel deelgebieden, zodat deze toegevoegde waarde op ieder gebied en voor iedere stakeholder weer anders is. Het is daarom belangrijk om een analysekader te hebben om de toegevoegde waarde van ICT voor ieder HR-aspect vast te stellen. Een dergelijk analysekader is de HRM-behoeftepiramide. Dit model bestaat uit vijf deelgebieden: antenne, buffering, advisering en ontwikkeling, services en beheer. In deze piramide die gebaseerd is op de piramide van Maslow, wordt geïllustreerd hoe ICT de tijdsbesteding op HR-deelgebieden verandert. Een andere plaatsbepaling geschiedt middels het ICT-impactmodel. In dit model worden de effecten van ICT in drie vormen weergegeven: de operationele, de relationele en de transformationele impact. Middels beide modellen kunnen HR-managers hun positie ten aanzien van ICT bepalen.

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.