Artikel
Editie 2008, nr. 1

Gertjan Schuiling, Wim Heine, Henk van den Bogaart, Marjo Keuzenkamp

Hoewel het huidige concept van HR als businesspartner een loze kreet is en de HR-functionaris zich in menig discussie opstelt als een grijze muis, heeft de functie de afgelopen jaren ontegenzeggelijk successen geboekt. Zo is P&O weer terug naar de lijn en zijn veel HR-processen gestandaardiseerd en geautomatiseerd. Voorts heeft HR een organisatie gevormd waarin een levenslang dienstverband obsoleet is en is de mindset zowel bij werkgevers als bij werknemers vernieuwd en verzakelijkt. Ten slotte is ook de aanwezigheid van HR in het managementteam een feit. Op dit moment zijn verschillende ontwikkelingen gaande. Zo verdwijnt de administratieve taak van de HR-afdeling en zijn traditionele HR-specialisten omgevormd tot procesmanagers. Het herinrichten van organisaties krijgt een verdere versnelling, terwijl het aantrekken en ontwikkelen van talenten steeds kritischer wordt. Ook wordt het intern toewijzen van gekwalificeerd personeel aan bedrijfsprocessen een zelfstandige taak. Dit betekent dat HR een portfolio van nieuwe rollen krijgt: de primaire processen gericht op het bedienen van klanten, de besturende processen gericht op het ontwikkelen, borgen en auditeren van het strategisch kader en de ondersteunende processen gericht op het leveren van mensen en middelen.

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.