Artikel
Editie 2005, nr. 4

Helen Shipton, Doris Fay, Michael West, Malcolm Patterson, Kamal Birdi

De wijze waarop HRM binnen een organisatie wordt toegepast, bepaalt de performance van die organisatie. Vanuit het perspectief van de lerende organisatie bevorderen HRM-systemen bovendien innovatie. Dit concluderen onderzoekers van de Aston Business School en de University of Sheffield na een studie van 35 Britse productiebedrijven. Het blijkt dat effectieve HRM-systemen die zich richten op een slimme aanpak van werving en selectie, introductie, beoordeling en training, voorspellers zijn van innovatie in producten en producttechnologie. Ook wordt aangetoond dat in een adequaat ondersteunende leeromgeving innovatie toeneemt, terwijl deze belemmerd wordt wanneer er een verband wordt gelegd tussen beoordeling en beloning. HRM-systemen blijken bij te dragen aan de ontwikkeling van zowel de individuele als de collectieve vaardigheden die randvoorwaardelijk zijn voor succesvolle innovatie. Leren wordt gestimuleerd wanneer de organisatie mentorschap onderschrijft en ondersteunt, als er een sterke strategische visie op de ontwikkeling van medewerkers bestaat en wanneer men zich inzet voor carrièreontwikkelingen op de werkvloer en voor managementpersoneel. Vooral mentorschap beïnvloedt de netwerkvaardigheden positief waardoor kennis gemakkelijker wordt overgedragen.

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.