Een nieuwe managementgril?

Artikel
Editie 2002, nr. 1

Ray Richardson

Resultaatafhankelijke beloning voldoet niet aan de verwachtingen. Dit concludeert professor Richardson, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, naar aanleiding van een onderzoek naar variabele belonen bij de Britse Belastingdienst waarbij een kleine minderheid van de onderzochte werknemers de gewenste en verwachte gedragsverandering vertoonde. Mislukkingen worden veroorzaakt door het inherent complexe karakter van beloningssystemen waarbij elk element het hele systeem kan saboteren. Na toetsing van de verwachtingstheorie, de doelstellingstheorie en de rechtvaardigheidstheorie blijkt dat vier factoren bepalend zijn voor het succes of falen van variabel belonen. In de eerste plaats is dit de helderheid van de doelstellingen. Een tweede aspect is het vertrouwen van de werknemers dat zij daadwerkelijk beloond worden wanneer de doelstellingen gerealiseerd worden. De derde factor betreft de aantrekkelijkheid van de beloning en het laatste aspect is de betrokkenheid van werknemers bij de doelstellingen.

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.