De arbeidsmarkt vraagt om flexperts

Aanpassen van kennis en vaardigheden aan de snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om een andere instelling van werknemers. Enkel expert zijn in één vakgebied is niet langer genoeg wanneer technologische innovaties, verduurzaming en nieuwe werkvormen aan de orde van de dag. Nodig is ‘flexpertise’: het vermogen om expertise voortdurend te vernieuwen, te combineren en toe te passen in nieuwe contexten.

Onderzoek van dr. Lonneke Frie, bekroond met de Best Dissertation Award van het Dutch HRM Network, laat zien dat mensen die hun expertise steeds weten te vernieuwen beter voorbereid zijn op de onvoorspelbare eisen van de toekomst. Maar wat kan HR kan doen om deze ontwikkeling te ondersteunen?

Wat maakt iemand een flexpert?

Kennis veroudert. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden. Een flexpert herkent deze ontwikkeling tijdig, weet hoe hij bestaande expertise kan toepassen in nieuwe situaties en durft routines los te laten. Naast de wil om te leren, vraagt flexpertise óók om aanpassing van identiteit en erkenning voor vernieuwde expertise.

 

De vernieuwende rol van HR

Om flexpertise te stimuleren bij werknemers is het nodig dat HR niet enkel aanstuurt op het investeren in specialistische kennis, maar ook in aanpassingsvermogen, leerstrategieën en het creëren van een veilige leeromgeving. Dit gaat verder dan het ontwerpen van klassieke leer- en ontwikkeltrajecten alleen. Er moet ook ruimte worden gemaakt voor job crafting, experimenteren, interdisciplinaire samenwerking en reflectie.

Van de leidinggevende vraagt dit een betrokken, observerende rol waarbij de werknemer de vrijheid voelt om fouten te maken en waar zij zich gestimuleerd voelen om buiten hun comfortzone te treden.

Niet iedereen wordt flexpert

Toch zijn niet alle werknemers even wendbaar. Niet iedereen beschikt namelijk over de cognitieve of sociale vaardigheden om zich voortdurend aan te passen aan nieuwe situaties. Frie en haar collega’s benadrukken daarom het belang van inclusieve benadering waarbij er rekening wordt gehouden met ieders unieke leercurve, motivatie en context. Wanneer veranderingsinitiatieven door leidinggevenden worden erkend en zij angst voor falen weg kunnen nemen, zou dit al een groots effect kunnen hebben op de wendbaarheid van werknemers. Iets dat ten goede komt aan het behoud van (mentaal) gezonde, productieve werknemers, ook als hun werk verandert.

Auteurs

Dr. Lonneke Frie is Associate Lector Human Capital Innovation bij het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van De Haagse Hogeschool. Prof. dr. Beatrice van der Heijden is Hoogleraar Strategisch HRM en hoofd van de leerstoelgroep Strategisch HRM aan de Radboud Universiteit. Beatrice is ook verbonden aan de Open Universiteit Nederland, Universiteit Gent, België, University of the Free State Business School, Zuid-Afrika, en Kingston University, UK. Dr. Ellen Sjoer is Lector Duurzame Talentontwikkeling bij De Haagse Hogeschool. Dr. Hubert Korzilius is universitair hoofddocent Onderzoeksmethodologie aan de Radboud Universiteit.

Download hier de volledige pdf