Artikel
Editie 2002, nr, 3

Ida Wognum & Bernard Veldkamp

Leertrajecten die zich richten op het verbeteren van sociale vaardigheden sorteren effect. Dit concluderen researchers van de Universiteit Twente na een evaluatie van het leertraject Communicatie en Samenwerking bij ABN Amro. In het voortraject van het project wordt bepaald welke vaardigheden aangeleerd of verbeterd moeten worden. Aan de hand hiervan worden drie competenties geselecteerd waarna de trainer het traject aan deze competenties aanpast. Het blijkt dat de effecten van leertrajecten verbeterd worden door middel van transferbevordering. Er bestaan vier transferbevorderende factoren. In de eerste plaats is dit de keuze van competenties die in het traject centraal staan. Een tweede factor is de kwaliteit van een leertraject (het leerproces). De laatste twee factoren zijn de werkomgeving en gedragvoornemens van medewerkers. Ondanks het succes van het traject blijkt dat vooral het selectieproces van de competenties verbeteringen behoeft.

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.