Stephan Corporaal, Maarten van Riemsdijk, Frits Kluijtmans, Tinka van Vuuren
Editie 2012, nr. 3

Jaarlijks stromen er meer dan 200.000 jongeren vanuit het vmbo, mbo en hbo de arbeidsmarkt op. De afgelopen jaren zijn er veel publicaties verschenen die suggereren dat deze jonge baanzoekers, vaak omschreven als ‘Generatie Y’ of ‘screenagers’, geheel eigen voorkeuren hebben voor de baan- en organisatiekenmerken (zie bijvoorbeeld Manpower, 2006; Bontekoning, 2007; Parry & Urwin, 2011). Generatie Y wil ‘vrijheid, afwisseling, uitdaging en ruimte voor het privéleven’. Ze ‘willen direct voldoening uit hun werk’ en ‘houden geen rekening met bestaande grenzen’, zo suggereert de literatuur. Los van de vraag of het hier gaat om een leeftijd, levensfase of generatie-effect, is het voor de wervingskracht van organisaties van belang om te weten wat die voorkeuren precies zijn.

Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.