Beroepen veranderen en kennis veroudert razendsnel. Eén ding staat als een paal boven water: een leven lang ontwikkelen (LLO) is onmisbaar. Maar hoe geef je daar nu concreet invulling aan, zónder weer de schoolbanken in te hoeven? Het antwoord ligt misschien wel dichterbij dan je denkt. In een nieuwe studie verkennen Baggen, Verhoef, Rens en Sanders de potentie van challenge-based learning (CBL) als innovatieve aanpak voor leven lang ontwikkelen (LLO) van professionals.
Wat is challenge-based learning?
CBL is een onderwijsvorm waarin gewerkt wordt aan realistische, complexe uitdagingen in een multidisciplinaire setting – met deelnemers die verschillende functies bekleden of over verschillende competenties beschikken. Een aanpak die niet alleen innovatieve en out-of-the-box oplossingen oplevert, maar óók bijdraagt aan het versterken van vier belangrijke LLO-sleutelcompetenties: reflectievermogen, adaptief vermogen, eigen regie en beroepsexpertise. Daarmee biedt CBL niet alleen kansen voor individuele groei, maar ook voor het versterken van het innovatieve vermogen van organisaties.
Leren in de praktijk: uitdaging, samenwerking en groei
De resultaten van dit verkennende onderzoek – waarin professionals samen met anderen werken aan echte maatschappelijke vraagstukken – zijn veelbelovend. Niet alleen worden complexe problemen aangepakt, ook blijkt deelname aan CBL bij te dragen aan de ontwikkeling van cruciale loopbaancompetenties. Professionals nemen hieraan deel vanuit hun praktijkervaring, vaak met het oog op innovatie of kennisdeling. Uit het onderzoek blijkt echter dat zij ook zelf aanzienlijk leren en ontwikkelen tijdens dit proces.
Vooral reflectief en adaptief vermogen blijken sterk aanwezig in de leerervaringen van professionals, hoewel deze niet altijd als zodanig worden herkend. Het werken in open-einde leeromgevingen stimuleert het loslaten van routines en het denken buiten het eigen referentiekader. Beroepsexpertise wordt wél expliciet genoemd als belangrijke opbrengst en geldt vaak als motivatie om deel te nemen. De competentie eigen regie komt subtieler naar voren, maar wordt soms zichtbaar in concrete loopbaanstappen die tijdens of na deelname worden gezet.
Implementatie van CBL in organisaties
CBL biedt volop kansen voor een leven lang ontwikkelen. Alle reden dus om deze aanpak te implementeren binnen organisaties. Het willen leren en innoveren is hierbij wel een basisvoorwaarde. Ook is het van belang dat de werkgever het nut inziet van CBL-activiteiten, professionals de ruimte geeft om deel te nemen en inzet op doorontwikkeling van opgedane inzichten en ervaringen die passen in het eigen beleid. Zo draagt CBL bij aan duurzame inzetbaarheid én toekomstbestendige organisaties.
Auteurs
Yvette Baggen is Universitair Docent Education and Learning Sciences aan Wageningen University & Research. Mariëlle Verhoef – van Lier is senior onderzoeker Lectoraat Human Capital Innovations, HAN University of Applied Sciences. Meghan Rens is PhD kandidaat bij Erasmus University Rotterdam. Jos Sanders is Lector Human Capital Innovations aan HAN University of Applied Sciences en Senior Research Scientist bij TNO.
![]() |
Download hier de volledige pdf |