Gedeeld werkgeverschap: 3 hoofduitdagingen
Gedeeld werkgeverschap is een innovatieve manier om werk te organiseren waarbij organisaties samenwerken om personeelstekorten en -overschotten op te lossen. Door verder te kijken dan de eigen organisatiegrenzen, kunnen bedrijven beter inspelen op de uitdagingen van de moderne arbeidsmarkt. De theorie is helder, maar praktische uitdagingen zijn er nog genoeg. Zo identificeren Dingemans en Borghouts drie belangrijke obstakels:
- Juridische uitdagingen: de complexiteit van arbeidsrecht en contracten kan samenwerking bemoeilijken.
- Netwerksamenwerking: het opzetten en beheren van effectieve samenwerkingsverbanden tussen organisaties is geen gemakkelijke taak.
- Intern draagvlak: het overtuigen van medewerkers en leidinggevenden binnen de eigen organisatie vereist een duidelijke visie en betrokkenheid op alle niveaus
Van obstakels naar kansen
Wanneer men de hoofduitdagingen van gedeeld werkgeverschap, juist ziet als kansen, kan het concept binnen veel sectoren een grote uitkomst zijn. In sectoren, zoals de zorg, waar de personeelskrapte groot is bijvoorbeeld, en waar deze naar verwachting nog verder toe zal nemen. In de landbouwsector ontstaan er nog nieuwe functies, – stikstofzaakbegeleiders en agrarisch makelaars. Er is dan wel geen sprake van personeelskrapte, maar wel van een schrijnend tekort aan gekwalificeerde mensen. De oplossing? Samenwerken. Door samen te werken, kunnen organisaties gezamenlijk personeel werven, opleiden en uitwisselen, waardoor ze beter in staat zijn om in te spelen op fluctuaties in personeelsbehoefte. Dan is het wel noodzakelijk dat alles neuzen in dezelfde richting staan.
Succesfactoren voor gedeeld werkgeverschap
Een duidelijk doel voor ogen hebben en een georganiseerd netwerk opstellen zijn essentiële voorwaarden voor een succesvolle implementatie van gedeeld werkgeverschap. Een onafhankelijke netwerkmanager aanstellen kan een succesvolle implementatie binnen een groter netwerk enkel vergroten; doordat hij/zij kan helpen in het formuleren van scherpe doelstellingen, het maken van concrete afspraken tussen partijen en het creëren van intern draagvlak bij leidinggevenden en werknemers door hen vanaf het begin bij de plannen te betrekken. Begrip en ondersteuning van deze groep is namelijk hetgeen wat we het meest moeten nastreven binnen een organisatie die langdurige en/of structurele problemen wil oplossen.
Auteurs
Ellen Dingemans is onderzoeker bij de Nederlandse Arbeidsinspectie en werkte ten tijde van het schrijven van het artikel als Senior Onderzoeker bij Tilburg University. Irmgard Borghouts is hoogleraar HRM & Sociale Zekerheid aan Tilburg University en University West, Zweden.
Download hier de volledige pdf |