Generatieve AI verandert leren en ontwikkelen

AI is niet langer te negeren wanneer je werkt in HR of L&D. Generatieve AI verandert in rap tempo hoe we leertrajecten ontwerpen, trainingen verzorgen en prestaties ondersteunen. In haar nieuwste artikel onderzoekt Marlo Kengen wat deze technologische omwenteling betekent voor het vakgebied Learning & Development. Haar conclusie is helder: álle kerntaken – van contentcreatie tot coaching, van advies tot effectmeting – worden geraakt. Dat vraagt om een hernieuwde kijk op het vak én om een stevigere set vaardigheden.

Meer vakkennis nodig door inzet nieuwe technologie

Generatieve AI-tools, zoals ChatGPT, Copilot en Claude worden al breed ingezet in het werkveld. Bijvoorbeeld voor het schrijven van leermodules, het cureren van lesmateriaal of het ontwikkelen van visuele content. Kengen ontdekte in haar analyse 370 concrete toepassingen van AI binnen L&D – en dat is slechts nog een fractie van de ‘onbeperkte’ mogelijkheden van deze technologie. Zelfs coachingsgesprekken, rollenspellen en performance support kunnen al deels worden ondersteund door AI.

Maar verwacht nu niet dat er door de inzet van slimme technologie minder vakkennis nodig is. Nee, juist meer! Want alleen wie de theorie en praktijk van leren écht beheerst, kan waardevolle input leveren aan AI-systemen én de uitkomsten beoordelen op kwaliteit en effectiviteit. AI veranderd daarmee niet alleen wat L&D-professionals dóén, maar ook wat zij moeten kúnnen. Op basis van praktijkdata en competentieprofielen benoemt Kengen in haar artikel acht essentiële vaardigheden die professionals zouden moeten beheersen, waaronder datageletterdheid, ethisch bewustzijn en digitale contentcreatie. Maar ook kritisch denken, vakinhoudelijke expertise en een ‘learning mindset’ zijn volgens haar onmisbaar.

AI-geletterdheid begint in de opleiding

Hoewel AI vaak wordt ingezet om werk te versnellen – mag dit volgens Kengen niet de enige focus zijn. De grootste meerwaarde ligt namelijk in effectieve leerinterventies. AI-geletterdheid wordt een kerncompetentie voor iedereen die met leren en ontwikkelen te maken heeft. Deze bewustwording zou al bij opleidingen moeten beginnen: niet alleen door studenten vertrouwd te maken met AI-tools, maar vooral door hen te leren hoe ze technologie kritisch, doordacht en vakinhoudelijk kunnen inzetten. Zo kunnen zij – en hun toekomstige organisaties – optimaal profiteren van de mogelijkheden die generatieve AI biedt.

Auteur:

Drs. Marlo Kengen werkt als hoofddocent bij de opleiding Learning & Development in Organisations aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Download hier de volledige pdf