Ervaringen, verwachtingen en lessen voor de toekomst

Artikel
Editie 2007, nr. 3

Jaar Paauwe & Elaine Farndale

Een concept van Shared Service Centers (SSC) voor de HR-functie brengt verschillende consequenties voor de organisatie met zich mee, zo blijkt uit een studie van de Universiteit van Tilburg naar de ervaring van 14 Nederlandse HR-organisaties met SSC’s. SSC’s worden steeds vaker gebruikt om de administratief beheersmatige personeelsactiviteiten en traditionele HR-taken als werving en selectie in onder te brengen. Het blijkt echter dat kostenbesparing en kwaliteitsverbetering de belangrijkste drijfveren vormen en niet, zoals vaak gedacht wordt, strategische overwegingen. De invoering van een SSC stelt de organisatie voorts in staat om te profiteren van zowel centralisatie als decentralisatie. Bij het opzetten van een HR-SSC kan de organisatie wel profiteren van de beschikbare technologie. een voorwaarde is dan wel dat HR-activiteiten leidend zijn voor de keuze van een bepaalde technologie en niet andersom. Een belangrijke voorwaarde voorde invoering van HR-SSC is een verregaande standaardisatie, zodat er meer duidelijkheid en samenhang binnen de organisatie bestaan. Het introductieproces van een HR-SSC kan ten slotte het beste gezien worden als een geleidelijke herstructurering van de HR-functie.

 

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.