Themanummer HRM in het Onderwijs
HRM in het onderwijs: uitdagingen en kansen
Onderwijsinstellingen in Nederland en Vlaanderen zijn in hoge mate afhankelijk van hun medewerkers, maar kampen met structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende maatschappelijke verwachtingen. Tegelijkertijd wordt van deze organisaties gevraagd om transparanter, effectiever en efficiënter te opereren. Deze spanningen raken het hart van human resource management (HRM) in het onderwijs.
De uitdagingen zijn complex en urgent. Het tekort aan docenten – in het bijzonder op scholen met veel leerlingen en studenten in kwetsbare posities en in Randstedelijke gebieden – bedreigt niet alleen de onderwijskwaliteit, maar ook de kansengelijkheid. Starters verlaten het vak vroegtijdig door gebrek aan begeleiding, terwijl ervaren docenten worstelen met werkdruk en beperkte ontwikkelmogelijkheden. Ook ondersteunend personeel en management staan onder druk. HRM-beleid moet daarom meer zijn dan een administratieve functie: het moet strategisch bijdragen aan het aantrekken, behouden en ontwikkelen van personeel, én aan het welzijn van medewerkers.
Auteurs gezocht voor themanummer over HRM in het onderwijs
Het Tijdschrift voor HRM (www.tijdschriftvoorhrm.nl) slaat op het brede vakgebied van HRM een brug tussen theorie en praktijk, kennis en beleid. Dit doet het tijdschrift door het open access publiceren van artikelen, columns en boekbesprekingen.
Voor een themanummer over HRM in het onderwijs nodigen wij u uit om artikelen in te dienen. We zijn op zoek naar bijdragen die inzicht geven in actuele HRM-vraagstukken binnen het onderwijs, zoals:
- Instroom onderwijs- en ondersteunend personeel
- Innovatieve wervingsstrategieën en begeleiding van starters: Onderzoek naar nieuwe en effectieve wervingsstrategieën voor het aantrekken van docenten, inclusief zij-instromers.
- Begeleiding van startende docenten: Evaluatie van bestaande begeleidingsprogramma’s en hun effect op het behoud van startende leraren.
- Flexibiliteit en effectiviteit (financiële) prikkels:
- Onderzoek naar de impact van financiële prikkels zoals de arbeidsmarkttoelage op instroom en behoud van docenten/ medewerkers.
- Studies naar de behoefte aan en de impact van flexibele arbeidsvoorwaarden op instroom en behoud van docenten/medewerkers.
- Loopbanen en ontwikkeling:
- Loopbanen in het onderwijs: onderzoek naar loopbaanmogelijkheden en loopbaanpaden binnen het onderwijs;
- Professionele ontwikkeling: Onderzoek naar de beste praktijken voor professionele ontwikkeling en hun impact op de motivatie en prestaties van docenten.
- Werkdruk, welzijn, arbeidsomstandigheden
- Analyse van de oorzaken van hoge werkdruk en de effectiviteit van maatregelen om deze te verlagen.
- Effectiviteit van de inzet van onderwijsassistenten en andere ondersteunende functies in het verlagen van de werkdruk.
- Onderzoek naar de rol van schoolleiders/ management in het creëren van een positief werkklimaat en het verlagen van de werkdruk.
- Kwaliteit van onderwijs en scholen in relatie tot docenttekorten:
- Analyse van de relatie tussen docenttekorten en de kwaliteit van het onderwijs op scholen.
- Strategisch HRM en Leiderschap
- Onderzoek naar de rol van schoolleiders bij de uitvoering van HRM, in het bijzonder schoolleiders uit het middenmanagement (team-/ afdelingsleiders).
- Onderzoek naar de regionale samenwerking in de ontwikkeling van strategisch personeelsbeleid
Met deze thema’s willen we bijdragen aan een beter begrip van de uitdagingen in het onderwijs en oplossingen aandragen die bijdragen aan het aantrekken, ontwikkelen en behouden van waardevol onderwijspersoneel (ondersteunend en onderwijzend personeel en management).
Wat betreft het onderwijs kijken we naar het brede spectrum van voorschools- en basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, hbo en wo als ook het onderwijs voor werkenden.
We verwelkomen empirische papers of (systematische) literatuurstudies, waarbij empirische papers zowel van kwalitatieve als kwantitatieve aard kunnen zijn. Daarbij is het belangrijk dat in het artikel het accent ligt op de HRM-vraagstukken in deze instellingen.
Bijdragen bevatten minimaal 5.000 woorden en maximaal 8.000 woorden (inclusief literatuurverwijzingen) en ondergaan een beoordelingsprocedure van Tijdschrift voor HRM. Kijk voor de auteursrichtlijnen op onze website: Tijdschrift voor HRM – auteursrichtlijnen. Voor dit themanummer geldt een speciale gastredactie onder leiderschap van Julia Penning de Vries (Universiteit Utrecht) en Marian Thunnissen (Fontys Hogeschool/ Universiteit Utrecht).
Tijdlijn en planning
- Een abstract (1 à 2 A4) voor een bijdrage dient uiterlijk 15 augustus 2025 binnen te zijn bij de themaredacteuren Marian Thunnissen (Fontys Hogeschool en Universiteit Utrecht) en Julia Penning de Vries (Universiteit Utrecht) via redactie@tijdschriftvoorhrm.nl. Dit abstract bevat informatie over: (1) doel en vraagstelling; (2) methode; (3) resultaten en (4) implicaties voor HR-praktijk. Op basis hiervan vindt een lichte check plaats op geschiktheid voor het themanummer.
- Een eerste versie van het manuscript dient vervolgens uiterlijk 15 december 2025 binnen te zijn.
- Uiterlijk 1 februari 2026 volgen dan de samengestelde reviews vanuit de redactie.
- Uiterlijk 1 april 2026 dienen de gereviseerde bijdragen aangeleverd te zijn, waarna de redactie beoordeelt of het artikel geschikt is om te plaatsen of niet.
- Indien geaccepteerd volgen in afstemming met de redactie de laatste aanpassingen van het artikel (mei/juni).
- Na 1 juli 2026 worden de artikelen gepubliceerd.