Recensies

Shared Service Centers

20 / 03 / 2005|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Strikwerda, J., Shared Service Centers. Van kostenbesparing naar waardecreatie, Serie Stichting Management Studies, Van Gorcum, 4e gewijzigde druk 2004. Editie 2005, nr. 1 Gerrit Kreffer In deze bijdrage aandacht voor een boek van de Stichting Managementstudies dat in 2004 meer verkocht dan de andere boeken van de Stichting bij elkaar. En dat in november jl. de Boek van het jaar 2004 vakjuryprijs kreeg van de Orde van organisatiekundigen en -adviseurs (Ooa): Shared Service Centers, van kostenbesparing naar waardecreatie van Hans Strikwerda. Die prijs werd overigens gedeeld met het boek Spelen met betekenis van Ruud Voigt en Willem van Spijker. Meer lezen? Download hier de pdf. [...]

Slagvaardig organiseren: de sociotechniek

20 / 12 / 2004|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Kuipers, H. en P. van Amelsvoort, Slagvaardig organiseren. Inleiding in de sociotechniek als integrale ontwerpleer, Kluwer Bedrijfswetenschappen, 1990. Editie 2004, nr. 4 Jeroen Koppens Waarom een boek uit 1990 bespreken? De sociotechniek is een bedrijfskundige theorie die in mijn optiek niet mag ontbreken in de ‘rugzak’ van een P&O-manager. In de eerste plaats is het een theorie die het verband verklaart tussen de wijze waarop organisaties zich organiseren en het presteren van organisaties. Het reikt enerzijds een begrippenkader aan om de organisatie van het werk te analyseren en om de gevolgen ervan te bepalen in termen van kwaliteit van de arbeid en van [...]

Strategisch HRM: vragen om problemen

20 / 09 / 2004|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Jaap Pauwe (2004). HRM and Performance. Achieving long term viability, Oxford University Press. ISBN 0-19-927390-1. Editie 2004, nr. 3 Albert Kampermann De academische interesse voor Human Resource Management, met name in relatie tot prestaties is beduidend toegenomen. Dat kan deels verklaard worden door het belang van concurrentievoordeel voor organisaties. Met de mens als belangrijkste productiekapitaal zijn organisaties op zoek naar (meet )instrumenten die optimalisering van dat kapitaal mogelijk maken. Die instrumenten op hun beurt moeten ingebed zijn in een visie, in een model dat we gemakshalve HRM noemen. De vraag die Paauwe zich in zijn boek stelt is: als HRM uitsluitend in [...]

Het belang van menselijk kapitaal

20 / 06 / 2004|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Kaplan, R. en D. Norton (2004). Strategy Maps, converting intangible assets into tangible outcomes, Harvard Business School Press. Editie 2004, nr. 2 Gerard Evers Het belang van menselijk kapitaal voor het concurrentievermogen van organisaties is onmiskenbaar. Toch staat aandacht voor HRM niet bij alle lijnmanagers hoog in het vaandel. Tot op zekere hoogte is dat wel begrijpelijk. De waarde van harde kapitaalgoederen is bekend en beïnvloedbaar. Rendementen op investeringsprojecten zijn zichtbaar en lenen zich voor koersbepaling. Deze kapitaalgoederen heten “tangible assets” in het vakjargon. Wanneer de (toegevoegde) waarde van personeel en personeelsbeleid niet zichtbaar kunnen worden gemaakt, zal men er niet op kunnen [...]

Diversiteit in levenslopen: consequenties voor de arbeidsmarkt

20 / 03 / 2004|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Redactie: Nick van den Heuvel, Peter van der Hallen, Tanja van der Lippe, Joop Schippers (2003). Diversiteit in levenslopen; consequenties voor de arbeidsmarkt, ’s-Gravenhage, Reed Business Information bv. ISBN 90 5901 277 1 Editie 2004, nr. 1 Gerrit Kreffer Het SISWO/Instituut voor Maatschappijwetenschappen organiseerde in oktober 2002 het derde Vlaams-Nederlandse arbeidsmarktcongres. Centraal stond de levensloop met nadruk op arbeidsmarktaspecten. Een selectie van tien bijdragen aan dit congres is na bewerking nu in de vorm van een afwisselend en toegankelijk boek gepubliceerd. De levensloop kwam in Nederland in beeld door een studie van de WRR in 2000 en de Verkenning Levensloop van het tweede kabinet [...]

Beyond employment

20 / 12 / 2003|Boeken, Recensies|

Changes in work and the future of labour law in Europe Boekbespreking Supiot, A. (2001). Beyond Employment: changes in work and the future of labour law in Europe. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-924305-0 Editie 2003, nr. 4 Ritchie de Blieck Beyond Employment is een rapport dat in opdracht van de Europese Commissie is geschreven. Doelstelling van de opdracht was de toekomstige ontwikkeling van het arbeidsrecht in Europa te bepalen. Dit is voor de Europese Commissie en nationale overheden interessant, het staat wat verder af van de HRM’er in de praktijk. Toch is Beyond Employment ook voor hem een lezenswaardig boek. Supiot en [...]

De Human Capital Monitor

20 / 09 / 2003|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Mayo, A. (2001). The Human Value of the  Enterprise. Londen: Nicholas Brealy Publishing, ISBN 1-85788-281-4 De laatste jaren is het vraagstuk van menselijk kapitaal steeds belangrijker geworden. De nadruk op kenniseconomie en het vergroten van concurrentiekracht op basis van innovatief vermogen staan centraal in de discussies rond de toekomst van de Nederlandse economie. De impact van HRM op bedrijfsprestaties is daarbij voor ons vakgebied uiteraard een wezenlijk element in die discussie. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.

HRM: meer dan aansturen van medewerkers alleen

20 / 06 / 2003|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Burton, R.M. en Borge O. (1998/2000), Strategic Organizational Diagnosis and Design. Developing Theory for Application, Boston/Dordrecht/Londen: Kluwer Academic Publishers, 478 pag., 2e druk. Editie 2003, nr. 2 Erik Henderickx P&O’ers zijn te vaak bezig met het bedenken van allerlei oplossingen voor medewerkers, zowel beherend als ‘als medewerkerskampioen’, zoals Ulrich het typeert. Terecht wordt gesteld dat ook deze professionals mee moeten/kunnen werken aan de strategische denkprocessen, alsook aan het begeleiden van veranderingstrajecten. En zo komt de noodzaak tot wetenschappelijk onderbouwde inzichten in beeld. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.

Arbeidsrelaties als middelpunt van een nieuw conceptueel model?

20 / 03 / 2003|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Huiskamp, R. (2003). Arbeidsrelaties en onderneming. Vernieuwing in theorie, empirie en praktijk. Utrecht: Uitgeverij Lemma, 299 pag, ISBN: 90-5931-090-x. Frits Kluijtmans Personeelsmanagement als concept, als activiteitenpatroon en als studieobject kent een lange geschiedenis, die zijn bloeiperiode bereikt in de industriële periode. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de concepten tegen de eeuwwisseling aan het eind van hun levensfase raken, omdat de klassieke industrie als fundament van de economische bedrijvigheid wordt verdrongen door dienstverlening en kennisactiviteiten. Neem alleen al het woord ‘personeel’, dat geen meervoud kent en daarmee verwijst naar een uitwisselbare grijze eenheid van arbeiders, en u ziet dat deze oude [...]

Dwars door de digitale economie

20 / 12 / 2002|Boeken, Recensies|

Boekbesprekingen Adam, H. en R. van den Berg (2001). e-HRM. Academic Service, ISBN: 90 5261 398 2. Middleton, J. (2001). Alles wat u altijd al had willen weten over de Nieuwe Economie. Zaltbommel: Uitgeverij Thema, ISBN: 90 5871 012 2. Oosterhaven, J.A. (2000). E-business voor gevestigde ondernemingen. Assen: Van Gorcum/Stichting Management Studies. Editie 2002, nr. 4 Albert Kampermann De nieuwe economie is ingevuld. Vage aanduidingen maken plaats voor termen als de klanteconomie of de (self-)service-economie. Eigenlijk hoort daar nog een ‘e’ voor, want in alle benaderingen staat verdere implementatie van internet als communicatiemedium centraal. Wie iets dieper de betekenis van dit alles wil achterhalen, lijkt terecht [...]