Recensies

De Human Capital Monitor

20 / 09 / 2003|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Mayo, A. (2001). The Human Value of the  Enterprise. Londen: Nicholas Brealy Publishing, ISBN 1-85788-281-4 De laatste jaren is het vraagstuk van menselijk kapitaal steeds belangrijker geworden. De nadruk op kenniseconomie en het vergroten van concurrentiekracht op basis van innovatief vermogen staan centraal in de discussies rond de toekomst van de Nederlandse economie. De impact van HRM op bedrijfsprestaties is daarbij voor ons vakgebied uiteraard een wezenlijk element in die discussie. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.

HRM: meer dan aansturen van medewerkers alleen

20 / 06 / 2003|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Burton, R.M. en Borge O. (1998/2000), Strategic Organizational Diagnosis and Design. Developing Theory for Application, Boston/Dordrecht/Londen: Kluwer Academic Publishers, 478 pag., 2e druk. Editie 2003, nr. 2 Erik Henderickx P&O’ers zijn te vaak bezig met het bedenken van allerlei oplossingen voor medewerkers, zowel beherend als ‘als medewerkerskampioen’, zoals Ulrich het typeert. Terecht wordt gesteld dat ook deze professionals mee moeten/kunnen werken aan de strategische denkprocessen, alsook aan het begeleiden van veranderingstrajecten. En zo komt de noodzaak tot wetenschappelijk onderbouwde inzichten in beeld. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.

Arbeidsrelaties als middelpunt van een nieuw conceptueel model?

20 / 03 / 2003|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Huiskamp, R. (2003). Arbeidsrelaties en onderneming. Vernieuwing in theorie, empirie en praktijk. Utrecht: Uitgeverij Lemma, 299 pag, ISBN: 90-5931-090-x. Frits Kluijtmans Personeelsmanagement als concept, als activiteitenpatroon en als studieobject kent een lange geschiedenis, die zijn bloeiperiode bereikt in de industriële periode. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de concepten tegen de eeuwwisseling aan het eind van hun levensfase raken, omdat de klassieke industrie als fundament van de economische bedrijvigheid wordt verdrongen door dienstverlening en kennisactiviteiten. Neem alleen al het woord ‘personeel’, dat geen meervoud kent en daarmee verwijst naar een uitwisselbare grijze eenheid van arbeiders, en u ziet dat deze oude [...]

Dwars door de digitale economie

20 / 12 / 2002|Boeken, Recensies|

Boekbesprekingen Adam, H. en R. van den Berg (2001). e-HRM. Academic Service, ISBN: 90 5261 398 2. Middleton, J. (2001). Alles wat u altijd al had willen weten over de Nieuwe Economie. Zaltbommel: Uitgeverij Thema, ISBN: 90 5871 012 2. Oosterhaven, J.A. (2000). E-business voor gevestigde ondernemingen. Assen: Van Gorcum/Stichting Management Studies. Editie 2002, nr. 4 Albert Kampermann De nieuwe economie is ingevuld. Vage aanduidingen maken plaats voor termen als de klanteconomie of de (self-)service-economie. Eigenlijk hoort daar nog een ‘e’ voor, want in alle benaderingen staat verdere implementatie van internet als communicatiemedium centraal. Wie iets dieper de betekenis van dit alles wil achterhalen, lijkt terecht [...]

Sterke staaltjes van samenwerking

20 / 09 / 2002|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Kilian Bennebroek Gravenhorst (2002). Sterke staaltjes van samenwerking: surveyfeedback voor het aanpakken van belemmeringen bij organisatieverandering. Uitgeverij Kluwer. ISBN: 9014093063 Editie 2002, nr. 3 Ritchie de Blieck Van een HR-manager wordt verwacht dat hij toegevoegde waarde levert in veranderingstrajecten. Ulrich definieert dit in de rol van ‘Change Agent’. HR dient als strategische partner van het lijnmanagement verandering te brengen en te faciliteren. Het gaat daarbij om bijdragen aan cultuurverandering, invoering van een nieuwe organisatiestructuur, team- en managementontwikkeling, vergroting van de effectiviteit van de organisatie, et cetera. Steeds weer blijkt in de praktijk echter dat veranderen lastig is. Meer lezen? Download hier de pdf. Of [...]

Competentiemanagement: the essence is human competence

20 / 06 / 2002|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Beirendonck, L. van (red.) (2001). Competentiemanagement, The essence is human competence. Uitgeverij ACCO. Editie 2002, nr. 2 Erik Henderickx Actueel personeelsmanagement vertrekt vanuit het concept competentie en vertaalt dit dan naar competentiemanagement. Organisaties moeten tegenwoordig steeds meer streven naar een competitieve meerwaarde, voor meerdere stakeholders (klanten, medewerkers, ...) en dit binnen de dominante trend van de globalisering van de economie. Sturen de aandeelhouders en de klanten de organisatieprocessen binnen de marktgerichte ondernemingen, dan werken ook de publieke sector en de ‘social profit’ voluit om hun legitimiteit ten aanzien van burger en politiek te herdefiniëren. Binnen deze context zoeken organisaties naar hun [...]

Resultaatafhankelijke beloning; wetenschappelijke en strategische invalshoeken

20 / 03 / 2002|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Editie 2002, nr. 1 Silfhout, R. van. Inequality in pay within organizations: normative and instrumental perspectives. ISBN: 9064648298. Langedijk, M. en P. Ykema-Weinen. Belonen in strategisch perspectief. ISBN: 9023235363. Gerard Evers De belangstelling voor resultaatafhankelijke beloning, prestatiebeloning, variabele beloning en dergelijke is groot. Ongetwijfeld is prestatieloon een van de oudste beloningsvormen voor arbeidsdiensten ter wereld. Zoals Nagelkerke in het tijdschrift Sociaal Maandblad Arbeid (SMA) van juni 2000 (pagina 231-233) terecht opmerkt, is prestatiebeloning in een proces van civilisatie en rechtsontwikkeling via collectieve contracten in de loop van de twintigste eeuw naar de achtergrond gedrongen. Toch wordt aan het eind van de [...]

De ‘alles-is-anders-show’ genuanceerd

20 / 12 / 2001|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Editie 2001, nr. 4 Steijn, B., Werken in de informatiesamenleving. Assen: Van Gorcum, 2001. Frits Kluijtmans Boeken en artikelen over de kennis- en informatiesamenleving waarin wij zouden leven, kennen een hoog ‘alles-is-anders’- karakter. Het wordt nooit meer zoals vroeger en bestaande wetmatigheden en zekerheden moeten bij het grof vuil worden geplaatst. De onderbouwing van deze constateringen is doorgaans gebaseerd op anekdotische incidenten die onmiddellijk tot nieuwe wetmatigheden worden verheven. Wie dit principe eenmaal doorheeft, kan veel tijd besparen, want als je een boek hebt gelezen, kun je zo weer een paar planken overslaan. Dat doe ik dan doorgaans ook. Meer [...]

Ondernemende medewerkers: een contradictio in terminis?

20 / 09 / 2001|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Editie 2001, nr. 3 Frits Kluijtmans Wennekes, W., De aartsvaders. Grondleggers van het Nederlandse Bedrijfsleven. Olympus uitgeverij, 1993. ‘Nederlanders weten weinig van de eigen economische geschiedenis en al helemaal niets van de aartsvaders van het Nederlandse bedrijfsleven. Zelfs redelijk ontwikkelden met belangstelling voor historie kunnen niet spontaan de namen noemen van de grondleggers van ondernemingen als Unilever, Koninklijke Shell en Akzo.’ Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.

Human Resource Champions

20 / 06 / 2001|Boeken, Recensies|

Boekbespreking Editie 2001, nr. 2 Dave Ulrich, Human Resource Champions, the next agenda for adding value and delivering results. Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts 1996. 283 pagina’s. ISBN: 0-87584-719-6. Gerrit Kreffer Human Resource Champions is het meest geprezen boek van Dave Ulrich, professor of Business Administration bij de Universiteit van Michigan. Ulrich bleek bij een recent onderzoek van het blad Workforce de populairste goeroe van HR-professionals in de Verenigde Staten. Hij is bij HRM betrokken als docent, consultant, auteur en redacteur. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.