Artikelen
Artikel Editie 2005, nr. 3 Anneleen Forrier & Luc Sels Er bestaat weinig conceptuele duidelijkheid over wat het begrip ‘employability’ nu precies inhoudt. Door middel van twee ‘in depth’-artikelen wordt duidelijkheid verschaft in deze vaagheid. [...]
Column Editie 2005, nr. 3 Willem de Lange Onlangs vroeg het ministerie van Binnenlandse Zaken mij om medewerking aan een interview over criminaliteit en veiligheid. "Daar heb ik geen verstand van; daar heb ik niet [...]
Artikel Editie 2005, nr. 3 Martijn Voermans & Marc van Veldhoven De mate waarin werknemers een positieve attitude hebben ten aanzien van elektronisch HRM (e-HRM) hangt af van drie factoren. Dit blijkt uit een studie [...]
Commentaar op het artikel ‘Voorwaarden tot het uitbouwen van HRM als een professionele loopbaan: vergelijking Nederland en België en de rest van de wereld’ van Lisbeth Claus en Daniel Vloeberghs. Editie 2005, nr. 3 Martien [...]
Vergelijking Nederland en België en de rest van de wereld Artikel Editie 2005, nr. 3 Lisbeth Claus & Daniel Vloeberghs In dit artikel staat de vraag centraal in welke mate HRM terecht als beroep en [...]
Redactioneel Editie 2005, nr. 3 Wij dragen ook dit seizoen graag weer bij aan de professionalisering van het Human Resource Management door u van de nodige kennis en handreikingen te voorzien. In dit nummer komt [...]
Artikel Editie 2005, nr. 2 Marinka Kuijpers Vijf competenties zijn belangrijk voor werknemers die zelf vorm willen geven aan hun loopbaanontwikkeling. Dit blijkt uit een onderzoek naar loopbaancompetentie. De eerste relevante competentie is capaciteitenreflectie: het [...]
Artikel Editie 2005, nr. 2 Peter van der Berg & Sander Surewaard In de praktijk wordt er veel gebruikgemaakt van het begrip competentie, maar in de wetenschap blijft het een ondergeschoven kindje. Dit komt doordat [...]
Vanaf de zijlijn Editie 2005, nr. 2 Emile Schoenmaker & Jan-Willem Willemsen In dit themanummer staat management van competenties van medewerkers centraal. Zoals Hamel en Prahalad duidelijk maakten hebben ook bedrijven ‘core-competences’ die zij kunnen [...]