Artikel
Editie 2007, nr. 3

Aukje Nauta & Kees Blokland

Het realiseren van sociale innovatie heeft nogal wat voeten in aarde. Zo moet deze vorm van innovatie letterlijk van de werkvloer komen, wil een organisatie innovatieve producten of diensten willen leveren. Concreet betekent dit dat medezeggenschap professioneler vorm moet krijgen, dat werkgevers medewerkers meer verantwoordelijkheden moeten geven en hen daar ook op aanspreken. Managers moeten ook meer op vertrouwen sturen in plaats van op regels en de ‘hangmat’ van vaste arbeidscontracten moet vervangen worden door het employabilitycontract als vangnet. Sociale innovatie is de kern van HRM. Immers, alleen door medewerkers strategisch te managen zorgen organisaties voor continue verbetering en vernieuwing in hun functioneren. Zonder het te weten zijn veel organisaties al langer bezig met sociale innovatie: zelfsturende teams, cao’s à la carte en employabilitybeleid. Er is echter nog veel te doen, omdat bedrijven onvoldoende gebruikmaken van de beschikbare kennis en omdat onderzoekers nog steeds te weinig bijdragen aan de dilemma’s van HR-managers. Het is dus niet alleen zaak dat arbeidsorganisaties meer sturing geven aan wetenschappelijk onderzoek, maar ook dat onderzoekers meer toegepaste wetenschap gaan bedrijven.

Meer lezen? Download hier de pdf.

Of zoek verder in de database.