Recensies
I-deals: ideosyncratic deals employees bargain for themselves
Boekbespreking Denise M. Rousseau, I-deals: Ideosyncratic deals employees bargain for themselves Editie 2007, nr. 1 Ritchie de Blieck Het formele contract vertelt slechts een deel van het verhaal over de afspraken tussen werknemer en werkgever. In organisaties worden vaak aanvullende persoonlijke afspraken gemaakt. Alleen wat deze persoonlijke overeenkomsten precies inhouden, blijft nogal eens voor anderen verborgen. Over deze persoonlijke overeenkomsten – i-deals genoemd – gaat het boek ‘I-deals: Ideosyncratic deals employees bargain for themselves’. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.
HRM: back to the basics
Boekbespreking Filip Lievens, Handboek Human Resource Management, Back to Basics Editie 2006, nr. 4 Erik Henderickx Onlangs verscheen een handboek HRM van Filip Lievens, hoogleraar A&O Psychologie van de Universiteit Gent, een (internationaal) specialist in het wetenschappelijk onderzoek naar assessment centers, gelet op zijn doctoraat en de diverse internationale wetenschappelijke artikels. Dit handboek geeft een duidelijk overzicht van de op zich klassieke themata van HRM (een ‘evidence-based’ overzicht). Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.
Patchwork om over na te denken!
Boekbespreking H. van de Heijden, S. Bochhah, De WERKelijkheid van morgen: zeven megatrends die HRM op zijn kop zetten Editie 2006, nr. 3 Frits Kluijtmans Willen wij bovenaan de Google-lijst van werkgevers komen? Willen wij managers met vakmanschap of vinden wij managen een vak? Zijn onze topfuncties in deeltijd mogelijk? Gaan we selecteren en beoordelen op lifestyle? Met deze en 107 andere vragen eindigt het boek De WERKelijkheid van morgen. Vragen die volgens de auteurs Hans van der Heijden en Saliha Bochhah voortvloeien uit de zeven megatrends die zij eerder uitgebreid in deel I beschrijven. Trends die volgens hen HRM [...]
The human side of managing technological innovation: a collection of readings
Boekbespreking Ralph Katz, The human side of managing technological innovation: a collection of readings (2004) Editie 2006, nr. 2 Jan Kees Looise In 1997 verscheen de eerste editie van de door Ralph Katz geredigeerde bundel met bijdragen over menselijke aspecten van het managen van technische innovatie. Eind 2004 werd deze gevolgd door bovengenoemde, nogal stevig gewijzigde, tweede editie. En hoewel de aanduiding `technological innovation’ wellicht veel HRM-ers op het eerste gezicht afschrikt, is daar bij nadere kennismaking zeker geen reden voor. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.
HRM: back to the basics
Boekbespreking Filip Lievens, Handboek Human Resource Management, Back to Basics Editie 2006, nr. 4 Erik Henderickx Onlangs verscheen een handboek HRM van Filip Lievens, hoogleraar A&O Psychologie van de Universiteit Gent, een (internationaal) specialist in het wetenschappelijk onderzoek naar assessment centers, gelet op zijn doctoraat en de diverse internationale wetenschappelijke artikels. Dit handboek geeft een duidelijk overzicht van de op zich klassieke themata van HRM (een ‘evidence-based’ overzicht). Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.
Jong en oud op de arbeidsmarkt: generaties, transities en levensloop
Boekbespreking Sonja Bekker, Peter Ester en Ton Wilthagen, Jong en oud op de arbeidsmarkt: generaties, transities en levensloop (2005) Editie 2006, nr. 1 Gerard Evers Onlangs verscheen het boek Jong en oud op de arbeidsmarkt. Dit boek schetst een beeld van de bewegingen van jonge en oudere werknemers op de arbeidsmarkt. In elf krachtige hoofdstukken wordt een beeld gegeven van levensloop en generaties, perspectieven op jong en oud, demografische arbeidsmarktvragen, loopbaankeuzen en het zoeken van werk, werkloosheid en zelfstandig ondernemerschap, de invloed van ICT, de betekenis van scholing en opleiding, de kwaliteit van werk, individuele tijdspreferenties, en uittreding. Kortom, een heel [...]
HRM in breedbeeld
Boekbespreking L. Sels, S. de Winne, HRM in breedbeeld, Uitgeverij Acco Leuven /Voorburg, 2005. ISBN: 90 334 5673 7 Editie 2005, nr. 3 Ritchie de Blieck Hoe gaat het met HRM? Er worden soms sombere toekomstbeelden geschetst. Maar er zijn weinig data om deze en andere beelden aan de werkelijkheid te toetsen. Voor Vlaanderen is daar verandering in gekomen, nu Luc Sels en Sophie De Winne met behulp van gegevens die zijn verzameld in het PASO-project (Panel Survey of Organisations) de status quo van HRM in kaart hebben gebracht. Meer lezen? Download hier de pdf. Of zoek verder in de database.
Van competentiedenken tot competentiemanagement
Boekbespreking Arjan Vernhout (2004), Strategisch werken met competenties. Theorie en praktijk van het competentiedenken. Uitgeverij Nelissen, Soest. ISBN 90 244 1677 9. Editie 2005, nr. 2 Albert Kampermann Uit verschillende bijdragen in dit themanummer blijkt dat de strategische verbinding van competentiemanagement vaak te wensen overlaat. Terwijl competentiemanagement wel een belangrijke rol speelt als (horizontaal) verbindend principe is de relatie met de (gewenste) kerncompetenties van de onderneming vaak zwak. De vraag is of deze twee lijnen dichter bijeen gebracht kunnen worden. Hoe is competentiemanagement in strategische zin te optimaliseren? Een mogelijk antwoord schetst Vernhout in zijn boek ‘Strategisch werken met competenties’. Meer lezen? Download hier [...]
Shared Service Centers
Boekbespreking Strikwerda, J., Shared Service Centers. Van kostenbesparing naar waardecreatie, Serie Stichting Management Studies, Van Gorcum, 4e gewijzigde druk 2004. Editie 2005, nr. 1 Gerrit Kreffer In deze bijdrage aandacht voor een boek van de Stichting Managementstudies dat in 2004 meer verkocht dan de andere boeken van de Stichting bij elkaar. En dat in november jl. de Boek van het jaar 2004 vakjuryprijs kreeg van de Orde van organisatiekundigen en -adviseurs (Ooa): Shared Service Centers, van kostenbesparing naar waardecreatie van Hans Strikwerda. Die prijs werd overigens gedeeld met het boek Spelen met betekenis van Ruud Voigt en Willem van Spijker. Meer lezen? Download hier de pdf. [...]
Slagvaardig organiseren: de sociotechniek
Boekbespreking Kuipers, H. en P. van Amelsvoort, Slagvaardig organiseren. Inleiding in de sociotechniek als integrale ontwerpleer, Kluwer Bedrijfswetenschappen, 1990. Editie 2004, nr. 4 Jeroen Koppens Waarom een boek uit 1990 bespreken? De sociotechniek is een bedrijfskundige theorie die in mijn optiek niet mag ontbreken in de ‘rugzak’ van een P&O-manager. In de eerste plaats is het een theorie die het verband verklaart tussen de wijze waarop organisaties zich organiseren en het presteren van organisaties. Het reikt enerzijds een begrippenkader aan om de organisatie van het werk te analyseren en om de gevolgen ervan te bepalen in termen van kwaliteit van de arbeid en van [...]