De grondslag van HRM
Willem de Lange, Peggy De Prins & Beatrice van der Heijden | 30 / 3 / 2020 | Tags: Hoger onderwijs, HRM, Ontwikkeling van HRM, Rol van HRM
HRM is een multidisciplinaire wetenschap. Sommige theorieën vinden hun oorsprong in de psychologie, andere in de economie of de sociologie. Het vakgebied heeft betrekking op alles rondom ‘de mens in de organisatie’: hoe er leiding wordt gegeven, hoe het werk is verdeeld, welke zeggenschap de medewerker heeft, zijn of haar competenties en ontwikkeling, work-life balance, et cetera, en dan nog tal van operationele zaken als werving en selectie, socialisatie, beloning, waardering – om maar een willekeurige greep te doen uit die volle grabbelton van het personeelsmanagement.
Het is ook een relatief jonge wetenschap. Veelal wordt 1984 aangehouden als het jaar waarin het vakgebied als (min of meer) zelfstandige discipline erkenning verwierf. Niet als verwijzing naar het boek van Orwell, maar omdat in dat jaar twee boeken verschenen die een groot stempel drukten op het ontstaan en de ontwikkeling van het vakgebied, en van de theoretische ontwikkeling in de decennia die daarop volgden – tot nu toe. Het waren Managing Human Assets van Beer, Spector, Lawrence, Mills en Walton en Strategic Human Resource Management van Fombrun, Tichy en Devanna. De daarin ontwikkelde concepten zijn later bekend geworden als respectievelijk het Harvard Model en het Michigan Model, zo vernoemd naar de universiteiten waar deze wetenschappers aan verbonden waren.
![]() |
Download hier de volledige pdf |
Repliek en Dupliek
Jan Kees Looise | Jeroen & Frits Kluijtmans | Pascale Peters
In deze replieken en dupliek reageren vier experts uit het vakgebied op het recent geplaatste artikel van De Lange, van der Heijden & Prins. Jan Kees Looise reageert op de historische ontwikkeling van het vakgebied, Jeroen & Frits Kluijtmans reageren over de relatie tussen theorie en praktijk binnen HRM en tenslotte reflecteert Pascale Peters op de positie van vrouwelijke wetenschappers in HRM. Na de replieken, reageren de auteurs van dit artikel in een dupliek op de replieken.
![]() |
Download hier de volledige replieken en dupliek |
Artikelen
Challenge-based learning versterkt leervermogen van professionals
Beroepen veranderen en kennis veroudert razendsnel. Eén ding staat als een paal boven water: een leven lang ontwikkelen (LLO) is onmisbaar. Maar hoe geef je [...]
Leercultuur in Nederland: erkenning én stimulans van informeel leren binnen organisaties is hard nodig
We leren niet alleen in klaslokalen of online cursussen. Sterker nog: het meeste leren gebeurt informeel – tijdens het werk, in samenwerking met collega’s, door [...]
Columns
I reject your frame: hoe AI wordt gepresenteerd
Een kritische analyse van hoe AI wordt gepresenteerd in het publieke debat Door Nicky Dries In ons Future of Work Lab aan de KU Leuven doen we onderzoek naar frames en framing in het debat over de toekomst van werk. Frames zijn begrippenkaders aan de hand waarvan mensen gebeurtenissen in de complexe sociale realiteit interpreteren. Framing is het benadrukken van bepaalde aspecten van een fenomeen met als doel een specifieke problematisering, interpretatie, evaluatie, en mandaat tot actie te creëren in de publieke opinie. In de toekomst van werkdebat vinden we sterke frames en framings terug. Zowel in de media als in de academische literatuur. Maar moeten wij, als lezers en soms ook auteurs van deze literatuur, bestaande [...]
Recensies
De toekomst van werk: van hiërarchie naar democratie
Door Jouke Post* Midden in de jaren 90 van de vorige eeuw woonde ik in het Hilton in Amsterdam een lezing bij van de [...]
Co-Intelligence: Living and Working with AI
Onze redacteur, Maarten Renkema, bespreekt het boek Co-Intelligence van Ethan Mollick, een boek over de samenwerking tussen mens en AI. Met scherpe inzichten en praktische tips laat Mollick zien hoe AI ons werk, leven en vaardigheden verandert.
Events
Seminar duurzaam HRM
Seminar: de kracht van duurzaam HRM In een arbeidsmarkt waar verandering de enige constante is, vraagt goed werkgeverschap om visie én daadkracht. Ontdek tijdens het seminar De Kracht van Duurzaam HRM hoe je als HR-professional [...]
Boeksignalering
Oproep: Artikelen gezocht voor themanummer over HRM in het onderwijs
Themanummer HRM in het Onderwijs HRM in het onderwijs: uitdagingen en kansen Onderwijsinstellingen in Nederland en Vlaanderen zijn in hoge mate afhankelijk van hun medewerkers, [...]
De toekomst van werk: van hiërarchie naar democratie
Door Jouke Post* Midden in de jaren 90 van de vorige eeuw woonde ik in het Hilton in Amsterdam een lezing bij van de [...]
Overig nieuws
Oproep: Artikelen gezocht voor themanummer over HRM in het onderwijs
Themanummer HRM in het Onderwijs HRM in het onderwijs: uitdagingen en kansen Onderwijsinstellingen in Nederland en Vlaanderen zijn in hoge mate afhankelijk van hun medewerkers, [...]