Recensies
Uber, de wilde rit
Adam Lashinsky is adjunct-hoofdredacteur van Fortune. Nadat hij in 2012 het boek Apple publiceerde, realiseert hij vijf jaar later iets vergelijkbaars. Over de snelle opkomst van Uber verschijnt zijn boek wild ride, door Unieboek Het Spectrum onlangs in het Nederlands vertaald en uitgegeven onder de titel Uber, de wilde rit. De timing ervan is perfect. Het bedrijf is het afgelopen jaar frequent in het nieuws. Niet alleen vanwege de dienst en de onstuimige groei, maar zeker ook vanwege de omstreden leiderschapsstijl van de CEO. Het boek helpt een en ander beter te begrijpen.
Trauma in organisaties. Herkennen, aanpakken, voorkomen
Door Leon Hessels Trauma In Organisaties is een prettig lezend boek dat in zijn subtitel meteen duidelijk maakt wat je mag verwachten, namelijk het kunnen herkennen, aanpakken en voorkomen van trauma’s in organisaties. Een goed voorbeeld van een trauma in een organisatie is het effect van onvoldoende verwerkte pijn na een overname dan wel sanering met pijnlijke ontslagen. De subtitel schept een hoog verwachtingspatroon. En wordt dit waargemaakt? De lezer wordt zeker niet teleurgesteld, de handreikingen zijn praktisch. Het boek zet je aan het denken en maakt duidelijk dat onverwerkte pijn en de daarbij behorende emoties een sta in de [...]
Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties
Een verwaarloosde organisatie ontstaat als gevolg van een langdurig proces met moeizame of energievretende innovaties, organisatiewijzigingen, onprofessioneel leiderschap, ongewenste omgangsvormen tussen medewerkers en andere destructieve gedragingen en interventies. Verwaarlozing ontstaat niet als gevolg van één ingrijpende of mislukte organisatiewijziging, hoeveel impact deze ook kan hebben gehad. Joost Kampen beschrijft in zijn boek theorie en praktijk om langdurig verwaarloosde teams en organisaties weer richting en perspectief te geven. De wetenschapper komt aan zijn trekken met veel hoofdstukken met theorie en actuele, wetenschappelijke inzichten. De praktisch ingestelde leidinggevende of organisatie-adviseur vindt in het boek werkende aanpakken en stappenplannen.
Zeven megatrends
Erik Jan van Dalen Hans van der Heijden heeft een neus voor timing. Tien jaar geleden publiceerde hij het boek De WERKelijkheid van morgen. Het boek kreeg veel publiciteit en het leverde hem lezingen en interviews op. Een te snelle update over trends en toekomstprojecties zou niet hetzelfde effect sorteren, maar de auteur voelt feilloos aan dat na een decennium voldoende is veranderd om opnieuw over dit onderwerp te publiceren. Met een eigentijds en vlot leesbaar boek biedt hij de lezer stof tot nadenken. Hans van der Heijden beschrijft de trend. De lezer dient daarna zelf de vertaalslag te maken [...]
Leerboek HRM
De klassieker onder de HRM klassiekers in het hoger onderwijs is vernieuwd: Het leerboek HRM van Frits Kluijtmans en Albert Kampermann. Als vanouds biedt het boek een compleet overzicht en beschrijving van alle deelterreinen van HRM: van instroom tot uitstroom. Nieuw in de 2017 uitgave is onder andere de verduurzaming van HRM en meer aandacht voor praktijkvoorbeelden uit MKB-bedrijven. Tegelijkertijd is vrijwel ieder hoofdstuk herzien door toevoeging van actuele ontwikkelingen en praktijkvoorbeelden. Het boek is beschikbaar als hard copy en in de vorm van een e-book.
De one minute mentor
De beste lessen zijn kort en krachtig. Daarom geven Blanchard & Díaz-Ortíz hun boek de titel One minute mentor mee. Om daarmee aan te geven dat mentoring juist niet lang hoeft te zijn. In hun boek beschrijven ze de kracht van mentoring vanuit twee perspectieven: de mentee en de mentor. Het eerstgenoemde perspectief wordt ook in veel andere boeken belicht. De waarde van het tweede perspectief staat minder vaak in de schijnwerpers en juist dat maakt dit boek zo interessant. Ook de mentor vindt profijt in het mentor-zijn: persoonlijke reflectie, nieuwe vaardigheden en wijsheden. Of in de verwoording van een [...]
De kunst van duurzaam presteren
Waarom blijft de ene organisatie succesvol, terwijl andere organisaties verdwijnen? Waarom weet die ene persoon zijn of haar succes te herhalen, terwijl een ander slechts eenmalig piekt? Bas Kodden onderzocht het presteren van ruim duizend professionals en CEO’s. Naast talent, zijn vooral ook eigenschappen van belang, onder andere wilskracht, aanpassingsvermogen, bevlogenheid en vitaliteit. Het boek is een aanrader voor wie bouwstenen zoekt om het werving- en selectiebeleid van een organisatie effectiever te maken.
De high performance organisatie, leiderschap, strategie, beleid en cultuur
Den Breejen is wars van ‘modieuze’ managementconcepten als lean, agile of zelfsturing. Om organisatie ambities werkelijk te realiseren, pleit hij voor een integraal kader van bedrijfskunde en leiderschap. Hij vindt dat in het werken aan de high performance organisatie (HPO). Brandjes blussen en ‘losse’ methoden toepassen hebben weinig betekenis. In zijn boek werkt hij het HPO-concept uit aan de hand van theorie en praktijkcasuïstiek.
Hoe raak je ze kwijt?
Gaat het Joep Schrijvers lukken het succes te evenaren van zijn boek ‘Hoe word ik een rat’ uit 2002? In zijn nieuwste boek geeft Joep Schrijvers inzicht in het ‘ontsporen’ van leiders en managers: belangenverstrengeling, fraude, informatie achterhouden of verdraaien. Het gaat hem om antwoorden op de vraag hoe we van slechte leiders afkomen. Ook toezichthouders ontsnappen niet aan zijn betoog.
Dienend leidinggeven
Dienend leiderschap is ‘in’. De publicatie van het boek van Broeckaert is slim getimed. Broeckaert beschrijft wat dienend leiderschap is naar analogie van het leiderschap in het dierenrijk. In een wolvenroedel is de leider de mentaal sterkste wolf. Niet de fysiek sterkste. De leider zorgt ervoor dat ieder lid van de groep doet wat het beste is voor de groep, zonder de sociale structuur in gevaar te brengen. Het boek van Broeckaert is een boek en werkboek in één: met theorie, stappenplannen, aanbevelingen en opdrachten.