Auteur(s): Donald Ropes
Editie 2017, nr. 10

Talent development for complex organizational environments

This article is an adaptation of the inaugural speech ‘Cultivating responsiveness: Learning and development in complex environments’ given by Don Ropes on October 25th, 2015. In this article, Don Ropes discusses the concept of responsiveness in regards to talent development. He argues that talent development is a crucial factor for helping individuals, organizations and society to become responsive, which is a trait needed to change and develop in a highly complex world. After discussing the concept of responsiveness, Ropes proposes that responsiveness is cultivated by structuring organizations in ways that assure people continually learn and develop and in turn help the organization to learn and develop. He then goes on to explain that talent development, as a function of employee learning and development, is best conceptualized as a process of non-formal learning occurring naturally in the workplace, rather than formal learning trajectories such as management development programs. Ropes finishes by presenting several organizational structures and interventions that promote talent development – and thus develop responsiveness – through workplace learning.

——————————————————————————————————————–

Dit artikel is een aangepaste versie van de lectorale rede ‘Het cultiveren van responsiviteit: leren en ontwikkeling in complexe omgevingen’ ge-houden door Don Ropes op 25 oktober 2015. In dit artikel bespreekt Don Ropes het concept van responsiviteit met betrekking tot talentontwikkeling. Hij betoogt dat talentontwikkeling een cruciale factor is om individuen, organisaties en de maatschappij te helpen meer responsief te worden. Deze responsiviteit is nodig om verandering en ontwikkeling in een zeer complexe wereld teweeg te brengen. Na het bespreken van het concept van responsiviteit, stelt Ropes dat responsiviteit ontwikkeld kan worden door organisaties zo te structureren dat het constant leren en ontwikkelen in de organisatie verankerd zit. Vervolgens zullen de voortdurend lerende medewerkers de organisatie helpen te leren en te ontwikkelen. Hierna legt Ropes uit dat talentontwikkeling het best vormgegeven kan worden als een proces van informeel leren dat op een natuurlijke manier voor komt op de werkvloer. Dit in plaats van formele leertrajecten zoals management ontwikkeling programma’s. Aan het eind van het artikel gaat Ropes in op verschillende organisatiestructuren en interventies die talentontwikkeling bevorderen, en hiermee dus ook de responsiviteit.

Verder lezen? Download hier de pdf.