Artikelen
Beroepen veranderen en kennis veroudert razendsnel. Eén ding staat als een paal boven water: een leven lang ontwikkelen (LLO) is onmisbaar. Maar hoe geef je daar nu concreet invulling aan, zónder weer de schoolbanken in [...]
We leren niet alleen in klaslokalen of online cursussen. Sterker nog: het meeste leren gebeurt informeel – tijdens het werk, in samenwerking met collega’s, door te experimenteren of door te reflecteren op ervaringen. […]
Algoritmisch management: bedreiging of kans voor werkplezier? Het gebruik van algoritmisch management is niet langer voorbehouden aan de platformeconomie, meent Das et al., auteurs van het artikel ‘Wat is de impact van algoritmisch management op [...]
Voetbalclubs gebruiken steeds meer technologie, zoals GPS en data-analyse, om talent te scouten en ontwikkelen. Dit verandert scoutingrollen, maar menselijke inzichten blijven essentieel voor een gebalanceerd en eerlijk selectieproces.
AI wordt steeds belangrijker in de zorg door vergrijzing en personeelstekorten. Deze studie toont aan dat zorgverleners zowel positieve als negatieve ervaringen hebben met AI. Succesvolle implementatie vereist motivatie, training en ondersteuning, terwijl menselijke zorg centraal blijft.
Algoritmisch management beïnvloedt zowel efficiëntie als werknemerswelzijn. Dit onderzoek toont aan dat transparantie, menselijke interactie en inspraak cruciaal zijn om negatieve effecten te beperken en een balans te vinden tussen technologie en menselijke waarden op de werkvloer.
Onderzoek van Oeij, Vaas en Dhondt laat zien hoe HR en organisatieontwerpers samen mensgericht en efficiënt werk ontwerpen. Het WEBA-instrument en de koppeling van SMART-werkontwerp en sociotechniek zijn helpend hierbij.
Learning Communities (LC’s) bevorderen leven lang ontwikkelen in organisaties, vooral in de installatiebranche. Ze combineren leren, werken en innoveren, met goede groepssamenstelling, flexibele deelnemers en HR(D)-ondersteuning, wat zorgt voor concrete resultaten en innovatie.
Nieuw onderzoek toont aan dat vacatureteksten gendersegregatie versterken door impliciete werknormen in vacatureteksten: fulltime in techniek en parttime in zorg. Inclusieve teksten en flexibele werkopties kunnen een bredere doelgroep aanspreken en arbeidsmarktdynamiek verbeteren.