Artikelen

(Zelf)leiderschap en werkdruk aan Nederlandse universiteiten

Steeds meer Nederlandse werkgevers onderkennen de noodzaak om werkdruk actief aan te pakken. Dit is niet verbazingwekkend, want werkdruk en andere genoemde oorzaken van werkstress zijn kostbaar. In dit artikel wordt onderkend dat werkdrukbeheersing een taak ofwel verantwoordelijkheid is van organisaties en medewerkers. Ook de Nederlandse academische sector heeft een groot werkdruk-probleem en daarom moeten alle Nederlandse universiteiten aan de slag om de werkdruk beheersbaar te maken. Concreet stellen we de vraag wat nodig is voor het versterken van (zelf)leiderschap ten bate van werkdrukbeheersing aan Nederlandse universiteiten. Om deze onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden maken we gebruik van de Ability-Motivation-Opportunity (AMO)-theorie en passen deze voor de eerste keer toe in de context van werkdrukbeheersing bij Nederlandse universiteiten.

Leidinggevenden en medewerkers kunnen en moeten gezamenlijk aan werkdrukbeheersing werken. De verantwoordelijkheid voor werkdrukmanagement ligt echter niet alleen maar bij (toekomstige) leidinggevenden en medewerkers. Ook HR en de organisatietop zijn aan zet. Voor deze actoren worden specifieke aanbevelingen ontwikkeld die antwoord geven op de vraag welke AMO medewerkers en leidinggevenden nodig hebben ten bate van werkdrukbeheersing.

De complexiteit van het managen van diversiteit in teams

De toenemende diversiteit op de werkvloer vraagt om gedegen management van deze verschillen door organisaties. Een groot aantal organisaties is al actief bezig met het vergroten van diversiteit en inclusie van medewerkers (zie bv. diversiteitinbedrijf.nl), maar er is meer nodig dan het vergroten van diversiteit en mensen zich als individu thuis laten voelen. Medewerkers werken namelijk vaak in teamverband, waarin diversiteit zowel positieve als negatieve effecten kan hebben. Gelukkig is veel wetenschappelijk onderzoek naar teamdiversiteit gedaan dat inzicht kan verschaffen in hoe diversiteit aangestuurd kan worden. In dit artikel geef ik een overzicht van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek naar diversiteit in teams.

Uit dit overzicht blijkt onder andere dat de effectiviteit van management van diversiteit grotendeels afhankelijk is van de mate waarin teamleden een positieve overtuiging over en goede omgangsvaardigheden met diversiteit hebben. Het artikel eindigt met enkele aanbevelingen voor managers en HR medewerkers en adviseurs die te maken hebben met diversiteit in hun teams en hun organisatie.

Statushouder in dienst?

Statushouders vormen een kwetsbare groep op de arbeidsmarkt. De bereidheid van werkgevers is cruciaal voor de arbeidsmarktparticipatie van statushouders. Dit onderzoek gaat na waarom sommige werkgevers een statushouder in dienst nemen en anderen niet. De combinatie van interviews en een vignettenstudie laat zien dat naast kenmerken van statushouders ook organisatiekenmerken en de institutionele context een rol spelen. Wanneer de statushouder de taal spreekt en een relevante opleiding heeft gevolgd in het herkomstland, zijn werkgevers in dit onderzoek eerder geneigd de statushouder in dienst te nemen. Motivatie en gezondheid vormen hierbij noodzakelijke voorwaarden. Daarnaast zijn organisatiekenmerken van belang: kleine organisaties, organisaties met moeilijk vervulbare vacatures en organisaties met aandacht voor diversiteit lijken eerder geneigd een statushouder in dienst te nemen.

De bevindingen laten tevens zien dat capaciteit op de werkvloer om de statushouder te begeleiden van belang is alsmede intern draagvlak voor deze beslissing. Tot slot speelt de institutionele context een rol. Wanneer werkgevers andere werkgevers kennen met een statushouder in dienst, lijken zij eerder geneigd om zelf een statushouder in dienst te nemen. Sociaal beleid vanuit de gemeente heeft een stimulerende werking bij het aannemen van een statushouder.

Nieuwe artikelen

Bijscholen onder werktijd positief voor deelname

14 / 11 / 2022|

Als werknemers onder werktijd scholing kunnen volgen, verhoogt dit de deelname aan scholing. Om te zorgen dat meer werknemers scholing volgen, is het ook belangrijk dat er een positieve leercultuur is binnen de organisatie.

Columns

Transities en goed werk

19 / 12 / 2022|

‘Goede banen’ en ‘goed werk’ gaan dus niet alleen over arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden, maar ook over arbeidsinhoud en arbeidsverhoudingen.

De stabiele dagelijkse werkelijkheid van HR-professionals?!

30 / 11 / 2022|

Regelmatig worden vraagtekens gezet bij de toegevoegde waarde van de HR-professional. Onterecht, blijkt uit de HRM Praktijkmonitor. HR-professionals worden keer op keer gezien, benut en gewaardeerd door zowel lijnmanagers als hun leidinggevenden

Recensies

Future of work

07 / 12 / 2022|

Een breed scala van onderwerpen en invalshoeken passeren de revue passeren. Daarbij wordt een antwoord gezocht op de vraag: wat is er nodig om sociale en technologische innovaties duurzamer toe te passen in het Nederlandse bedrijfsleven?

Handboek Human Resource Development

21 / 11 / 2022|

Het boek is bedoeld voor HR(D)-professionals die zich bezighouden met vragen omtrent het organiseren van het leren. Ook voor docenten en studenten aan HR-gerelateerde opleidingen vormen de hoofdstukken een rijke reflectie op het HRD-vakgebied.

Events

Boeksignalering

DNA van leiderschap

31 / 01 / 2023|

Leiderschap zit verankerd in het DNA en we ontwikkelen dit gedurende onze loopbaan en ons leven. Dat maakt dat wij allemaal unieke leiders zijn – net zoals onze verschillende DNA-strengen ons als mensen uniek maakt.

Goede Leiders in Onzeker Tijden

23 / 01 / 2023|

Stoker en Garretsen beschrijven wat de belangrijkste kenmerken zijn van een daadkrachtige overheid en goed leiderschap. Maar ze laten ook zien dat het kiezen van goede leiders misschien nog wel het moeilijkste is.

Overig nieuws

Nieuw redactielid: Maarten Renkema

01 / 12 / 2022|

Maarten Renkema (1990) treedt per 1 december 2022 toe tot de de redactie van het Tijdschrift voor HRM. Maarten is werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Twente, waar hij onder meer doceert op het gebied van HRM en innovatie ...

Podcast: Moeten we af van het beoordelingesprek?

28 / 09 / 2022|

Aflevering 3: Het beoordelingsgesprek. Moeten we er vanaf ? Professor emeritus Paul Jansen in gesprek met Maaike Blansjaar van Achmea over dit thema waar iedereen wel een mening over heeft. Maar wat zegt de wetenschap? En wat de praktijk?