Artikelen
Artikel Editie 2006, nr. 3 Anna Nehles-Bos, Maarten van Riemsdijk, Irene Kok, Jan Kees Looise Vier factoren belemmeren het effectief implementeren van HR-praktijken door lijnmanagers. Dit blijkt uit een studie van de Universiteit Twente. In [...]
Column Editie 2006, nr. 3 Ritchie de Blieck Bij de analyse van de beloningspraktijk in een organisatie en de advisering over salarisbeleid worden door bedrijven en adviseurs lijnen getrokken. Het salarisbeleid is veelal gebaseerd op [...]
Artikel Editie 2006, nr. 3 Christine Baaijens Hoewel veel bedrijven negatief oordelen over deeltijdarbeid, biedt deeltijdarbeid veel nieuwe mogelijkheden. Hierbij moet gedacht worden aan een betere aansluiting tussen personele inzet en de eisen van de [...]
Vanaf de zijlijn Editie 2006, nr 3 Joop Schippers Toen PvdA-leider Wouter Bos enkele jaren geleden vader werd, kondigde hij aan een deel van de zorgtaken op zich te nemen en daarom een dag in [...]
Een onderzoek naar de kennis van HRM’ers over arbeids- en organisatiepsychologie Artikel Editie 2006, nr. 3 Bianca Groen, Karin Sanders, Maarten van Riemsdijk Het frequent lezen van vakbladen heeft geen invloed op kennis van onderzoeksresultaten [...]
Commentaar op het artikel ‘One-size-fits-most: dialoog en maatwerk in huidige arbeidsrelaties’ van Peter Oeij, Anneke Goudswaard, Karolus Kraan, Aukje Nauta en Rien Huiskamp. Editie 2006, nr. 3 Gerrit Kreffer Graag lever ik commentaar bij het [...]
Arbeidsorganisaties moeten zich herbezinnen op hun HR-strategie. Dit concluderen onderzoekers van TNO naar aanleiding van een studie naar maatwerk in huidige arbeidsverhoudingen en de consequenties daarvan voor HR. Het op elkaar afstemmen van organisatie-eisen en [...]
Redactioneel Editie 2006, nr. 3 In dit herfstnummer van het Tijdschrift voor HRM springt één thema eruit, de arbeidsrelatie. Zowel het inleidend artikel van Oeij c.s. (en dus ook het commentaar hierop), als de bijdragen [...]
Artikel Editie 2006, nr. 2 Paul Breman & Jolande Bruinsma Competentie leidt tot prestatie. Dit blijkt uit een studie naar de relatie tussen competentie en prestatie onder 57 managers binnen de gezondheidszorg. De studie toont [...]
