Oraties
In gesprek met de praktijk – Caroline Gilbert
Hoe Caroline Gilbert wetenschap en HR-praktijk verbindt aan KU Leuven Caroline Gilbert werkt op de personeelsdienst van de KU Leuven waar zij verantwoordelijk is voor de coördinatie van het internationale HR-beleid. We spreken met haar voor onze rubriek ‘In gesprek met de praktijk’. Een rubriekenreeks waarin we spreken met een [...]
Podcast | Algoritmisch HRM
🎧 Podcast | Algoritmisch HRM: kansen én zorgen binnen het HR-domein Door de snelle ontwikkeling en toepassing van algoritmes en kunstmatige intelligentie (AI) verandert de inhoud en de organisatie van werk. Het gebruik van deze technologieën binnen het HR-domein wordt ook wel Algoritmisch HRM genoemd. In dit [...]
Handbook of Education and Work
Gids voor beleidsmakers, studenten en wetenschappers in HR Dit handboek geeft een overzicht van de verschillende ontwikkelingen op het gebied van werk en opleiding en biedt tevens in zes afzonderlijke delen inzicht in de samenhang tussen onderwijs en arbeid. Er wordt een breed scala aan arbeidsmarkt-, onderwijs- en andere theorieën [...]
Formele sponsoring: sleutel tot gendergelijkheid of onbewuste belemmering?
Organisaties zetten steeds vaker formele sponsorprogramma’s in om vrouwen en minderheden sneller naar de top te brengen. Een populaire gendeninterventie. Maar is het er één die echt werkt? In het nieuwste artikel van Tijdschrift voor HRM onderzoekt Marieke van den Brink welke impact dit soort programma's hebben op zowel individuele [...]
Generatieve AI grijpt in op alle aspecten van leren en ontwikkelen
Generatieve AI verandert leren en ontwikkelen AI is niet langer te negeren wanneer je werkt in HR of L&D. Generatieve AI verandert in rap tempo hoe we leertrajecten ontwerpen, trainingen verzorgen en prestaties ondersteunen. In haar nieuwste artikel onderzoekt Marlo Kengen wat deze technologische omwenteling betekent voor het vakgebied Learning [...]
Leercultuur als wondermiddel?
Leercultuur is overal Door Arjen Edzes & Eelco van Es* We weten al heel lang dat (groot)ouders de belangrijkste factor zijn om in het onderwijs vooruit te komen. Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je niet snel een kwartje: sociale stijging en daling worden sterk bepaald door de [...]
Oproep: Artikelen gezocht voor themanummer over HRM in het onderwijs
Themanummer HRM in het Onderwijs HRM in het onderwijs: uitdagingen en kansen Onderwijsinstellingen in Nederland en Vlaanderen zijn in hoge mate afhankelijk van hun medewerkers, maar kampen met structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende maatschappelijke verwachtingen. Tegelijkertijd wordt van deze organisaties gevraagd om transparanter, effectiever en efficiënter te opereren. Deze [...]
De toekomst van werk: van hiërarchie naar democratie
Door Jouke Post* Midden in de jaren 90 van de vorige eeuw woonde ik in het Hilton in Amsterdam een lezing bij van de Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin, over zijn boek The End of Work. Zijn retorische begaafdheid maakte zijn betoog dermate overtuigend en imponerend dat ik er geen [...]
Challenge-based learning versterkt leervermogen van professionals
Beroepen veranderen en kennis veroudert razendsnel. Eén ding staat als een paal boven water: een leven lang ontwikkelen (LLO) is onmisbaar. Maar hoe geef je daar nu concreet invulling aan, zónder weer de schoolbanken in te hoeven? Het antwoord ligt misschien wel dichterbij dan je denkt. In een nieuwe studie [...]
De m/wenselijkheid van draagbare technologie en Algoritmisch Management
De belofte van de gelukkige, gezonde en productieve werknemer Op 18 oktober 2023 lazen we volgend bericht op LinkedIn: “Through nudges, employers can encourage employees to adopt healthier habits, take breaks, or engage in stress-reducing activities. These nudges promote a culture of well-being, contributing to reduced stress levels and increased [...]